مشخصات لباس مکانیکی

استفاده از یونیفرم با ایمنی بالا برای مشاغل مختلف از جان افراد محافظت می‌کند و خطرات احتمالی در حین انجام دادن کار را کاهش می‌دهد.

مراکز تولیدی لباس کار به سلیقه افراد و نوع فعالیت آن‌ها اهمیت می‌دهند. ساختار لباس کار با توجه به محیط کار، اشکال گوناگونی را به خود می‌گیرد. تولید کنندگان لباس کار، با اهمیت دادن به مراحل دوخت لباس محل کار، راحتی و کاهش آسیب دیدگی در حین کار برای بدن را در اولویت قرار می‌دهند.

افزایش نظم برای یک محیط کاری، ساختار و شکل بهتری را به وجود می‌آورد. از این جهت، لباس باید تمامی بدن را تحت پوشش قرار دهد. جنس پارچه و الیاف آن، باعث افزایش تبادل حرارتی برای بدن می‌شود.

مشخصات لباس مکانیکی

اهمیت لباس کار بسیار زیاد است، لباس مکانیکی، دارای ویژگی‌های متفاوتی به خود می‌باشد. مکانیکی، یکی از مشاغل مهم در رابطه با عملکرد خودرو است. با رو به رو شدن مشکل با عملکرد خودرو، باید آن را نزد مکانیک برد. غالبأ بیشتر مکانیک‌ها، دارای لباس مناسب برای کار خود هستند. لباس مناسب برای شغل مکانیکی، نباید به شکل پاره یا باز باشد.

باز و یا پاره بودن لباس در شغل مکانیکی، منجر به بروز آسیب و صدمات ناشی از کار می‌شود. یکی از نکات مهم در رابطه با کار مکانیکی، مکانیک‌ها نباید از برخی وسایل در محیط کاری خود استفاده کنند. البته این وسایل، از نوع شخصی برای هر مکانیکی وجود دارد.

از جمله وسایلی که نباید مکانیک در شغل خود آن را مورد استفاده قرار دهد شامل:

  • کلید
  • زنجیر
  • ساعت

هیچ یک از موارد فوق، در لباس مکانیکی نباید به کار برده شود.

لباس کار مناسب نجار

یکی از مشخصات لباس مکانیکی قابلیت شستشو آسان آن است. در زمان به کار بردن لباس در مدت طولانی، باعث کثیف شدن بیش از اندازه آن می‌شود. جنس لباس، باید در هر بار شستشو کیفیت خود را از دست ندهد. جنس لباس کار، باید دوام مطلوبی در برابر مواد شوینده داشته باشد.

گاهی اوقات، مواد شوینده برای تمیز کردن لباس، بسیار قوی هستند. در واقع، مواد شیمیایی قدرتمندی در آن‌ها به کار رفته است. این مواد شیمیایی بر تار و پود لباس تاثیر زیادی می‌گذارند. به همین جهت، جنس لباس باید در برابر هر گونه مواد شوینده، مقاومت زیادی را از خود نشان دهد. پوسیده نشدن لباس خود یکی از فاکتور‌های مهم برای بهره‌مندی از لباس در طولانی مدت است.

مشاغلی که باید از لباس استفاده کنند به شرح زیر می‌باشند:

  • نقاش
  • جوشکار
  • شیشه گر
  • نجار
  • ریخته گر

نکاتی در رابطه با لباس برای انواع مشاغل، استفاده از پیش بند است. به کار بردن پیش بند، بیشتر برای مشاغلی که با مواد سر و کار دارند مناسب است.

البته مشاغلی مانند آرایشگری نیاز شدیدی به استفاده از پیش بند دارند. در واقع، نکته بسیار مهم در رابطه با به کارگیری پیش بند، تمیز نگه داشتن لباس است. پیش بند در لباس، به کاهش بیش از اندازه کثیفی در لباس کمک می‌کند. بنابراین میزان کثیف شدن لباس به کمک پیش بند کاهش پیدا می‌کند. استفاده از پیش بند در کسب و کار‌هایی نظیر آشپزی به شدت وجود دارد. آشپزی، یکی از فعالیت‌هایی که به مواد زیادی نیاز دارد. بنابراین سر و کار داشتن با مواد بیشتر در فرایند آشپزی، منجر به کثیف شدن لباس می‌شود.

لباس کار مناسب نقاش

پیش بند گزینه خوبی برای بالا بردن سطح تمیز بودن لباس است. لباس صنعتی، نسبت به جنس آن متفاوت است.
جنس به کار رفته در لباس صنعتی، به شکل زیر است:

  • جنس کتان
  • فیلامنت

به کار بردن لباس ضد آب در مشاغل صنعتی بسیار کاربردی است. صنایع غذایی، یکی از صنعت‌های مهم که با آب سر و کار دارند. به کار بردن لباس ضد آب در صنایع غذایی، باعث افزایش سطح بهداشت می‌شود.

کاربرد مهم برای لباس دوبنده، برای مشاغلی از جمله مکانیکی مناسب است. هر کسب و کاری نیاز به ابزار‌های کاری خود دارد. ابزار‌های کاربردی در برخی از کسب و کار‌ها، بسیار زیاد است. ابزار مورد نیاز کسب و کار باید در اختیار افراد قرار داده شود.

به همین جهت، به کار بردن دو بنده به کارگران کمک زیادی در جهت دسترسی به ابزار‌های آن‌ها می‌کند. دسترسی به ابزار و تجهیزات، برای مشاغلی مثل مکانیکی بسیار ارزشمند است. یکی از ویژگی‌های مهم برای لباس دوبنده، تعویض ساده و آسان آن است. لباس در هنگام پوشیدن باید ساده و آسان وارد بدن شود. راحتی لباس محل کار را جدی بگیرید.

در زمان تعویض نیز، باید شکل ساده‌تری برای عوض کردن آن برای افرادی که از آن استفاده می‌کنند به وجود آید. دوبنده دارای ویژگی ساده پوشیدن و ساده تعویض کردن برخوردار است.

عدم به کارگیری لباس دو تکه

لباس دو تکه شامل بلوز و شلوار است. نکته مهم در عدم استفاده از لباس دو تکه، آسیب پذیری بالا برای لباس است. مدل لباس دو تکه، بیشتر به صورت بلوز و شلوار و یا کاپشن و شلوار است.

این دو نوع مدل از لباس، مناسب برای کسب و کار با فعالیت بالا نیست. فعالیت زیاد در انجام امور کاری برای کارگران، عدم لزوم به کارگیری لباس دو تکه را فراهم می‌آورد. البته کاهش فعالیت برای کسب و کار، گزینه خوبی برای بهره‌مندی از لباس دو تکه است. در واقع، شرایط و محیط کار در میزان بهره‌مندی از لباس تاثیر بسزایی دارد. لباس باید قابلیت دوام و ماندگاری بسیار زیادی داشته باشد.

لباس باید قدرت مانور و حرکت را برای کارگران به شکل شایسته‌ای به وجود آورد. لباس تنگ، مشکلات زیادی را برای حرکت کارگران به وجود می‌آورد.

در هر صورت، برای تولید لباس مناسب، باید تمامی موارد و نکات را در دوخت آن رعایت کرد. هر چه دوخت بهتر و شکیل‌تر، کارایی لباس تولید شده نیز افزایش پیدا می‌کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *