دوخت لباس کار

یکی از مهم‌ترین اجزای لباس کار پارچه است که جنس آن اهمیت فوق العاده‌ای در میزان کارایی و مقاومت آن دارد. معمولا سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف از دولتی تا خصوصی برای اینکه تمامی کارکنانشان لباس یکدستی داشته باشند برای آن‌ها یونیفرم یا همان لباس کار تهیه می‌کند که مهم‌ترین نیاز آن پارچه است همچنین چگونگی دوخت، نوع پارچه و رنگ آن نیز در اولویت است که می‌بایستی از افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند کمک بگیرید.

معمولا مجموعه‌هایی که نیاز اساسی و لاینفکی به لباس کار دارند. از جمله ارتش یک کشور، اداره، باشگاه ورزشی، یا کارخانه‌ها و آتش‌نشانی‌ها می‌باشد همچنین مراکز بهداشتی و درمانی، واحدهای صنعتی، معادن و حتی دانش آموزان نیز از این امر مستثنی نیستند.

تاثیر یونیفرم برای یک سازمان یا مجموعه‌ای

از مهم‌ترین علت‌هایی که می‌توان در مورد میزان اثربخشی لباس کار در یک مجموعه یا سازمانی بیان کرد شامل:

  1. ضرورت قانون، تفاوت‌های کارکنان با یکدیگر
  2. رعایت کردن موارد بهداشتی
  3. شناسایی تخصص افراد
  4. کنترل و ایجاد نظم و انضباط
  5. حفظ سلامت کارکنان و کارگران با پوشش خاص
  6. نظم بخشیدن به سازمان
  7. شناسایی کارکنان هر رده
  8. اصول مدیریتی

و غیره می‌توان اشاره کرد.

علاوه بر موارد فوق هر مجموعه می‌تواند با مزیت‌هایی مانند افزایش اعتبار آن مجموعه و ایجاد یک حس مسئولیت در افراد، کاربرد تبلیغاتی و نمایشی، بالا بردن پرستیژ کاری در افراد همراه باشد. لباس کار تحت عنوان یونیفرم است که بر اساس اهداف سازمان، موقعیت و شرایط آب و هوایی، محل کار، توجه به مسائل امنیتی و سلامتی، خطرات و آسیب‌های احتمالی در فضای کار همچنین حفظ شخصیت کاری انتخاب می‌شود.

زمانی که سفارش دوخت لباس کار به تولیدی‌های پوشاک داده می‌شود به آن‌ها گفته می‌شود که از چه جنس پارچه و چه رنگی استفاده کنند. دوزندگان لباس کار می‌دانند که چه جنسی برای مشاغل معدن یا سایر صنایع دیگر مناسب است. همچنین از تفاوت‌های که بین لباس کارهای مختلف وجود دارد به خوبی اطلاع دارند.

یکی از مهم‌ترین عوامل رنگ لباس کار است که با توجه به رنگ لوگو و برند سازمان طراحی و تولید می‌شود.

بهترین جنس پارچه برای لباس محل کار

بهترین جنس پارچه‌ های لباس کار شامل:

  1. پیراهنی
  2. ترگال ساده
  3. کج‌راه پلی استر ویسکوز
  4. کج‌راه 30-70
  5. پرشیا
  6. کج‌راه 100 درصد پنبه
  7. فاستونی
  8. لی پنبه‌ای
  9. تریکو
  10. تترون
  11. پارچه‌های دیگر

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. پیراهنی

در حقیقت پارچه‌های پیراهنی که به صورت چهارخانه و راه راه هستند دارای سه نوع جنس مختلف مانند پلی استر ویسکوز، پنبه‌ای و پلی استر پنبه است که از این جنس پارچه برای لباس کارهای فرمی مانند روپوش مدارس یا جشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه‌های پیراهنی

2. ترگال ساده

این جنس از پارچه تقریبا وزنی معادل 240 گرم و عرض 150 سانتی‌متر دارد. قیمت این پارچه بسیار مناسب و ارزان است که بیشتر مدارس و مهدکودک‌ها از این نوع جنس پارچه برای یونیفرم اداری خود و یا لباس کارکنان شرکت‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و رستوران‌ها و تالارها استفاده می‌کنند. کاتالوگ این نوع پارچه همراه با نمونه مشابه پارچه‌های کج‌راه است که بیش از صد رنگ دارد و هر مجموعه نیز می‌تواند با توجه به سلایق و معیارهای مطرح شده مانند رنگ مورد نظر خود را از این پارچه ارزان انتخاب کند.

نرخ پارچه ترگال و کج‌راه، رنگ پارچه و هزینه مواد اولیه رنگرزی از مهم‌ترین معیارهایی است که رنگ‌هایی که روشن‌تر هستند قیمت ارزان‌تری نسبت به رنگ‌هایی که تیره‌تر هستند دارند.

3. کج‌راه پلی استر ویسکوز

در واقع پارچه ترگال کج‌راه برای دوخت لباس کار بسیار پرطرفدار است تا جایی که این جنس از پارچه را به نام پارچه لباس کاری می‌شناسند. در حقیقت پارچه کج‌راه با الیاف پلی استر ویسکوز دارای گرمازی معادل 280 گرم است و به دلیل بالا بودن ضخامت و میزان مقاومت کششی در مقایسه با ترگال، ساده است. از این جنس پارچه‌ها برای روپوش دانش آموزان، لباس کارمندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لباس کار کارگران در محیط‌هایی که خطری شما را تهدید نمی‌کند، رستوران داران شلوار کارمندان، مانتو کارکنان خانم، فروشگاه‌های بزرگ و  غیره پرطرفدار است. قیمتی که برای این جنس از پارچه‌ها در نظر گرفته شده  است. باتوجه به پارچه ترگال هم رنگ خود کمی بالاتر است؛ اما از آنجایی که این پارچه‌ها از نظر قیمتی، بسیار مناسب هستند برای دوخت لباس کارهای یک تیکه و دوتیکه می‌باشند.

چنانچه برای یک سازمانی می‌خواهید لباس کار تهیه کنید بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که پارچه‌ای که نیاز دارید به صورت عمده‌ای تهیه کنید این کار تا حدود زیادی از هزینه‌های شما را کم خواهد کرد. توصیه می‌شود که در زمان خرید پارچه حتما از فروشنده در مورد نحوه‌ی شستشوی آن سوال کنید تا به شما کمک کنند تا زمانی که نیاز به تمیز کردن فرم خود دارید مشکلاتی مانند ثابت ماندن رنگ پارچه در هنگام شستشو.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پارچه‌های ترگال ساده و کج‌راه به صورت چاپی نیز وجود دارند. طرح‌های چاپی آن مانند طرح پلنگی یا خال خالی و ستاره‌ای می‌باشد از این جنس پارچه برای فرم مدارس نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه فاستونی

4. کج‌راه 30-70

این جنس از پارچه‌های کج‌راه 30-70 دارای الیاف مصنوعی یا طبیعی و یا ترکیبی از هر دوی این‌ها هستند. چنانچه که در مورد الیاف طبیعی به ویژه پنبه بخواهید بدانید کاملا واضح است، که هر مقدار درصد پنبه‌ای که در پارچه به کار رفته باشد زیاد باشد آن پارچه استانداردتر و مرغوب‌تر خواهد بود.

با توجه به اینکه هر چه قدر درصد پنبه بیشتر باشد تبادل حرارتی بدن با فضای محیط نیز بهتر صورت می‌گیرد و به طبع آن انسان نیز تعریق کمتری خواهد داشت. برای تهیه لباس کار کارکنان در فضاهای گرم به ویژه مناطق جنوبی کشور که در پالایشگاه‌های نفت، گاز، جوشکاری‌ها یا سنگ بری‌ها فعالیت می‌کنند مناسب‌ترین گزینه انتخاب پارچه‌های کج‌راه پنبه‌ای است.

5. پرشیا

پارچه پرشیا یا مکانیک دارای خاصیت ضد چروک است که در هنگام شستشو نیز تغییر رنگ نمی‌دهد از این نوع جنس پارچه برای یونیفرم‌های اداری برای کارمندان استفاده می‌شود به این دلیل که آن‌ها هر روز باید این لباس را به تن کنند و احتمالا فرصت برای اتو کردن نیز ندارند. این جنس پارچه بهترین گزینه است. از ویژگی‌های خاص پارچه پرشیا بدن‌نما نبودن آن است که در بیشتر موارد برای رعایت شئونات اسلامی یکی از پارچه‌هایی است که برای مانتو کارمندان خانم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. کج‌راه 100 درصد پنبه

نام دیگر پارچه کج‌راه 100 درصد پنبه به نام پارچه پاکویی یا پاکوی نامیده می‌شود؛ اما متاسفانه به غلط آن را پارچه نسوز لقب داده‌اند. از این جنس پارچه بیشتر برای مشاغلی که کارهای سخت و دشواری دارند مانند صنایع معدن، فولاد و یا آتش‌نشانی‌ها به علت پرخطر بودن و آسیب‌های زیادی که ممکن است با آن مواجه شوند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار دهید این است که در هنگام خرید این نوع پارچه باید توجه داشته باشید که امکان آبرفت در آن وجود دارد. چنانچه که پارچه آبرفت داشت می‌بایستی متناسب با آن حدوداً 5 سانتی‌متر الگوهای بزرگ‌تر گرفته شود که لباس پس از شستشو برای شخص تنگ نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *