کاربرد‌های لباس محیط کار

با کاربرد‌های لباس محیط کار آشنا شوید. هر فرد در محیط کاری خود، باید از پوشش مناسبی برخوردار باشد. اهمیت لباس کار بسیار زیاد است، پوشش مناسب در محل کار، باعث بازدهی بالا در روند کار می‌شود. البته بسیاری از صاحبان مشاغل، با استفاده از یونیفرم با ایمنی بالا برای کارمندان و کارگران خود، شرایط مساعدی را برای انجام داده فعالیت‌های روزانه به وجود می‌آورند.

لباس کار، به عنوان یک محافظت و پوشش دهنده بدن، کاربرد دارد. با توجه به حساس بودن برخی از کسب و کار‌ها و شرایط کاری متفاوت، به کار بردن لباس کار به شکل‌های متفاوتی وجود دارد. هر شغلی با توجه به میزان خطرات احتمالی موجود برای کسب و کار، نیاز به دوخت لباس محل کار استاندارد را دارد.

کاربرد‌های لباس محیط کار

با کاربرد‌های لباس کار آشنا شوید. لباس کار به شکل ساده و حتی به صورت حرفه‌ای نیز دوخته شده است. لباس کار حرفه‌ ای برای مشاغل بسیار سخت و با حساسیت شغلی بالا تولید می‌شود. البته یک فاکتور مهم برای لباس کار، در رابطه با جنس آن است. جنس لباس کار، در بکارگیری آن توسط مشاغل متفاوت است.

لباس کار

محیط در کاربرد لباس کار تاثیر می‌گذارد

متفاوت بودن لباس کار برای افرادی که در محیط کاری خود با مواد شیمیایی سر و کار دارند. مواد شیمیایی و همین طور شرایط جغرافیایی در دوخت و جنس لباس کار تاثیر بسیار زیادی را از خود به جا می‌گذارد.

برای محیط‌های کاری که از لحاظ دما، سرد و یا گرم هستند باید از لباس کار مناسب برای آن استفاده کرد. لباس کار برای محیط کاری دارای شرایط آب و هوای سرد، باید از لباس‌های نگهدارنده و استاندارد برای هوای سرد استفاده کنند.

بنابراین شرایط کاری، تاثیر زیادی بر روی لباس کار و دوخت آن دارد. در واقع، کاربرد لباس کار، احساس راحتی کردن در هنگام پوشیدن آن است. راحتی لباس محل کار را جدی بگیرید.

گاهی اوقات، در هنگام پوشیدن لباس کار، حس آزاد بودن و راحتی در آن وجود ندارد. تنگ یا گشاد بودن بیش از اندازه لباس کار، بر روی روند کاری کارگران و یا کارمندان بسیار تاثیر می‌گذارد. این نکته، بیان گر مهم بودن اندازه استاندارد لباس کار برای افراد است. افراد آتش نشان، از نظر شغلی در دسته شغلی خطرناک قرار گرفته‌اند.

آتش نشان همواره با شرایط خطرناک و دلهره آوری رو به رو می‌شود. مقابله با آتش و خاموش کردن آن از مهم‌ترین فرایند‌های کاری یک آتش نشان است. در این رابطه، آتش نشان باید از لباس کاری مناسب برای در امان ماندن از سوختگی در برابر حرارت را داشته باشد. به همین خاطر، بیشتر آتش نشان‌ها از لباس کار مناسب و استاندارد برای انجام دادن وظیفه خود بهره می‌برند.

لباس کار‌هایی که در برابر حرارت و آتش از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان می‌دهد. بهترین جنس پارچه‌ های لباس کار بر روی کاربرد آن تاثیر بسیاری زیادی می‌گذارد. لباس کار ضد آتش، باید از پارچه مناسب و استانداردی از خود داشته باشد.

از ویژگی لباس کار مناسب جدای اندازه آن برای کارمندان و یا کارگران، نسبت به میزان بودن آن برای بدن است. لباس کار، باید متناسب با ساخت بدن دوخته شود. البته اندازه و ساختار هر فردی با دیگر متفاوت است.

برای همین، بیشتر دوزندگان استاندارد مشخصی را برای لباس کار در نظر می‌گیرند. در این استاندارد، ساختار بدن افراد را به صورت‌های گوناگون ارزیابی می‌کنند. در اصل، دوزندگان لباس کار، دوخت‌های متنوعی را از خود ارائه می‌دهند. دوخت‌های خاص و متنوع، برای ساختار متفاوت بدن افراد، کاربردی‌تر است. یکی از ویژگی‌های دیگر برای لباس کار، پوشش آن در برابر مواد خطرناک است.

در واقع، لباس کار باید دارای مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و موادی که بدن انسان را با خطر رو به رو می‌کند باشد. آب، گاز و هر نوع دیگری از مواد شیمیایی برای بدن انسان مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

لباس کار مناسب مشاغل

بنابراین در شرایط کاری متفاوت، کارگران باید از لباس کار متناسب با محیط کاری خود بهره ببرند. بیشتر کارگران، با دستگاه و ماشین آلات صنعتی فعالیت خود را شروع می‌کنند. در اینگونه از موارد، باید از لباس کار مناسب و کاربردی در ارتباط با ماشین آلات صنعتی بهره‌مند شد.

برای کارگرانی که در کارخانجات با ماشین آلات صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند باید دارای لباس کار مناسب از جمله موارد زیر باشند:

  • کلاه
  • کفش
  • دستکش

آلوده بودن هوا، فاکتوری برای به کار بردن لباس کار ایمنی مناسب برای کارگران است. کارگران غالبأ با محیط کاری با فضای آلوده رو به رو هستند. برای جلوگیری از ورود هوای آلوده به بدن، باید از لباس کار مناسب استفاده کنند.

گاهی اوقات، در محیط کار، مواد‌های اشتعال زا زیادی وجود دارد. این مواد، غالبأ خطرات زیادی را برای افراد به وجود می‌آورد.

لباس کاربردی برای افرادی که با مواد اشتعال زا رو به رو هستند به شرح زیر می‌باشد:

  • لباس کار باید فاقد جیب باشد
  • لباس کار نباید دارای چین و چروک‌های زیاد باشد
  • لبه در لباس کار نامناسب است

برای کاربردی‌تر شدن لباس کار برای محیط کاری با شرایط خاص، باید تمامی نکات ذکر شده در بالا را رعایت کرد. یکی از ملزومات رعایت استاندارد برای لباس کار، به دلیل قرار گرفتن مواد سمی در جیب و چین و چروک‌های لباس کار است.

با نفوذ مواد سمی در لباس کار، امکان انتقال آن به بدن انسان از طریق دست و دیگر قسمت‌های بدن وجود دارد. برای همین، باید از دستکش نیز استفاده شود. لباس کار، نباید از چین و چروک و لبه و جیب برخوردار باشد. این سه فاکتور، برای بروز بیماری و مسمومیت برای کارگران کافی خواهد بود.

یکی از کاربرد‌های بی نظیر برای لباس کار، استفاده از لباس کار به شکل سرهمی است. این نوع از لباس کار، مناسب برای مکان‌هایی که با مواد شیمیایی و رادیواکتیو رو به رو هستند.

لباس کار برای محیط کاری با اشعه رادیو اکتیو، باید بدون هیچ محفظه و روزنه‌ای باشد. البته لباس کار در این محیط، باید به صورت کامل تمامی اجزای بدن را بپوشاند. بنابراین هیچ قسمتی از لباس نباید دارای محفظه یا سوراخ باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *