لباس کار اصولی

ابتدا لازم است راجب دو مقوله لباس کار و لباس کار اصولی صحبت کنیم. اصولاً در محیط‌های کاری، از مرحله مصاحبه شغلی گرفته تا مرحله جذب و استخدام، نحوه پوشش ما تأثیر زیادی در ذهن مصاحبه‌گر، مدیر، کارفرما و … دارد. میزان اهمیت لباس کار در مشاغل امروز بسیار زیاد شده است، یکی از موارد نشان‌دهنده شخصیت فرد، نحوه پوشش اوست. زمانی که لباسمان مناسب است، مورد قبول و پذیرفته شده هستیم و گاهی پوشش نامتعارف ما می‌تواند مانع ترفیع شغلی شود؛ بنابراین، پوشش مناسب و شایسته کاری می‌تواند تأثیر بسزایی بر موفقیت شغلی ما داشته باشد. در این مقاله، ابتدا در مورد یونیفرم کار صحبت می‌کنیم.

چند نکته در مورد یونیفرم کار اصولی

لباس کار باید از پارچه باکیفیت و با حداقل پلی‌استر تولید شود. با لمس پارچه و براقی آن می‌توانیم متوجه کیفیت پارچه شویم. عدم آبرفت پارچه و استاندارد بودن سایز لباس هم باید مورد بررسی قرار گیرند. از منظر زیبایی، ریز بودن درجه دوخت لباس، مؤثر است. دکمه و زیپ‌های لباس نیز باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. لباس کسانی که با مواد رادیو اکتیو سر و کار دارند باید بدون منفذ و غیر قابل نفوذ باشد. تکلیف لباس‌های کار یک بار مصرف هم روشن است.

چند نکته راجب لباس کار

انواع یونیفرم کار اصولی

انواع یونیفرم کار عبارت است از:

  1. لباس صنعتی
  2. لباس جوشکاری
  3. لباس مهندسی
  4. لباس مکانیکی
  5. روپوش و پیشبند
  6. لباس کارگری
  7. لباس دوبنده (بیلرسوت)
  8. لباس نقاشی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. لباس صنعتی

انتخاب لباس کار خوب ایمنی شما را تضمین می‌کند. صنایع مختلف طبعاً از لباس متفاوتی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، در صنایع غذایی از لباس یکسره و ضد آب و در صنایع نساجی از لباس دو تکه با دوبنده و از جنس پلی‌استر پنبه‌ای استفاده می‌شود. به طور معمول، لباس صنعتی از جنس فلامنت، لی و کتان دوخته می‌شود.

2. لباس جوشکاری

جوشکاری یکی از فعالیت‌های بالقوه خطرزا است. قطره‌های مذاب آهن و آرگون قطعاً برای پوست و دست و چشم خطرناک‌اند. لباس جوشکاری نسبت به دیگر انواع لباس، ضخیم‌تر است و معمولا از جنس کتان و جین دوخته می‌شود. این فرم از لباس، یکسره و کاملا پوشیده است؛ چون در حین جوشکاری هیچ یک از اعضای بدن نباید بدون محافظ باشد.

3. لباس مهندسی

مهندسین معمولا ناظر پروژه هستند. لباس کار حرفه ای آن‌ها شامل بلوز و شلوار و یا کاپشن و شلوار است. جنس لباس آن‌ها پلی‌استر پنبه‌ای است؛ اما اگر مسئولیت سنگین‌تری به عهده داشته باشند می‌توانند لباس مقاوم‌تری انتخاب کنند.

لباس کار مهندسی

4. لباس مکانیکی

مکانیک‌ها محدودیتی در انتخاب نوع لباس ندارند و می‌توانند از لباس دو تکه، دوبنده و یا یکسره استفاده نمایند.

5. روپوش و پیشبند

استفاده از روپوش در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها کاربرد دارد. استفاده از پیشبند نیز در حوزه آشپزی رایج است.

6. لباس کارگری

طراحی این لباس بسته به نوع کاری که کارگر انجام می‌دهد، متفاوت است. لباس دوبنده یا بیلرسوت برای کارگران لوله‌کش می‌تواند مناسب باشد. بهتر است پارچه به کار رفته در این لباس ضدآب باشد. مسئولیت کارگری اگر سنگین باشد، بهتر است از لباس فلامنت استفاده کند که ضخامت بیشتری دارد و دوام آن بیشتر از پلی‌استر پنبه است.

کارگران معمولا از لباس دو تکه مثل بلوز و شلوار و یا کاپشن و شلوار استفاده نمی‌کنند؛ چون در حین کار ممکن است بدن آن‌ها آسیب ببیند.

7. لباس دوبنده (بیلرسوت)

این مدل، یکی از بهترین لباس‌های کار است که در انواع رنگ‌ها و انواع پارچه دوخته می‌شود. مهندسین، کارگران، صنعتگران و غیره. در هر حرفه‌ای می‌توانند از آن استفاده کنند. مزیت این لباس‌ها، ماندگاری آن‌ها و جیب‌هایی است که می‌توان ابزارآلات را در آن قرار داد.

8. لباس نقاشی

با توجه به این که رنگ و چسب، به مرور زمان شکل ظاهری لباس را از بین می‌برد و منجر به پوسیدگی لباس می‌شود، خرید لباس جدید در فاصله زمانی کوتاه، مقرون به صرفه نیست؛ بنابراین استفاده از لباس یکبار مصرف برای کارگر نقاشی، بهتر است.

چند راهنمایی برای اینکه چه لباسی برای محیط کارمان مناسب است.

اول: تشخیص دهیم چه پوششی مناسب صنف کاریمان است. مثلاً پوشش یک وکیل، یک فروشنده و یک طراح مد، با هم متفاوت است. هرکس شرایط و محیط کاری مختص به خود را دارد.

دوم: مدل مو در محیط کار باید رسمی و متعارف باشد. محیط کار با کوچه و خیابان و مهمانی فرق دارد. هیچ گاه شایسته نیست که نامرتب و یا با الگویی نامتعارف به محل کار برویم.

لباس کار مناسب

سوم: کیف مناسبی را برای محل کار انتخاب کنیم؛ چون بخشی از پوشاک ما محسوب می‌شود. استفاده از کوله پشتی در محل کار اصلاً توصیه نمی‌شود. اگر کیف چرمی استفاده می‌کنید، بهتر است که با کمربند و کفش سِت و در یک استایل باشند.

چهارم: بهتر است از عطر و اودکلن‌های ملایم و مناسب فصل استفاده شود. از عطر و اودکلن‌های تند و زننده خودداری کنید.

پنجم: به تمیزی و مرتب بودن کفش‌ها و تناسب آن‌ها بالباستان اهمیت دهید.

ششم: در استفاده از یک ساعت مناسب در محل کار غافل نشوید. انتخاب نوع ساعت سلیقه‌ای است؛ اما می‌توانید برای محل کار از ساعتی با بَند چرمی استفاده کنید که رنگ آن با کمربند و کفشتان سِت باشد.

هفتم: بهتر است از رنگ‌های با وقار و ملایم استفاده شود. از پوشیدن لباس‌های مختص مهمانی و با رنگ تُند، اجتناب کنید.

  • پوشیدن لباس‌های جلف و زننده، نه فقط باعث حواس پرتی دیگران می‌شود، بلکه ممکن است راجبتان سوء برداشت کنند. اگر انتظار احترام دارید، علاوه بر گفتار و کردارتان، در انتخاب لباستان هم دقت کنید.
  • بهتر است ناخن‌های دست مرتب و تمیز به نظر برسند.
  • در استفاده از اکسسوری‌ها یا وسایل تزئینی افراط نکنید، مخصوصاً در محل کار.
  • از جواهرات زیاد و پر سر و صدا در محل کار استفاده نکنید؛ چون استفاده از هر چیزی جایی و مکانی دارد و طبعاً سر و صدای زیورآلات خوشایند نیست.
  • از مرتب بودن ریش و سبیلتان غافل نشوید.
  • از پوشیدن جوراب‌های تا مچ پا خودداری کنید. وقتی پاهایتان را روی هم می‌اندازید و کمی شلوارتان بالا می‌رود، نباید پایتان دیده شود؛ اما در صورت تمایل، می‌توانید جایی غیر از محل کار از آن‌ها استفاده کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *