تمیزی لباس کار

یکی از شاخص‌‌هایی که برای استاندارد لباس کار در نظر گرفته می‌شود تمیزی لباس کار است که تنها تمیزی لباس به شسته شدن آن و دوری از آلودگی‌های محیطی نخواهد بود بلکه فاکتور‌های دیگری را در بر خواهد داشت.

فاکتور‌هایی در رابطه با تمیزی یونیفرم

  1. لباس مرتب باشد
  2. تمیز باشد
  3. به راحتی از بین نرود
  4. در مدت زمان کوتاهی پوسیده نشود
  5. تنگ نباشد
  6. بیش از اندازه معمول نیز گشاد نباشد

اگر حتی یکی از فاکتور‌‌هایی که در بالا به آن اشاره شد در تمیزی لباس کار رعایت نشود باعث خواهد شد که شکل نامناسبی برای یونیفرم کار ایجاد شود.

رعایت نکات بهداشتی به همراه پوشش مناسب

مسائل دیگری نیز در کنار پوشش مناسب برای کارمندان وجود دارد نظافت افراد است.

  1. استاندارد‌های بهداشتی
  2. دوش روزانه
  3. رعایت بهداشت دهان و دندان

این دو فاکتور می‌تواند در تنظیم رعایت نظافت و نکات بهداشتی در کارکنان سازمان اهمیت داشته باشد.
البته مواردی که بیان شد مناسب برای نظافت شخصی افراد است و باید دانست که نظافت شخصی در وهله اول مهم‌ترین نکته‌ای است که باید رعایت شود.

نظافت محیط کار

شاخص دیگری که برای نظافت کار باید در نظر داشت تمیز بودن محیطی است که افراد در آن مشغول به کار و فعالیت هستند.
نظافت محیط به کارفرما بستگی خواهد داشت که به چه میزان به محیط کار و تمیز بودن آن اهمیت می‌دهد در اصل کارکنان نیز باید در حفظ تمیز بودن محل کار خود کوشا باشند و قوانین نظافت را رعایت کنند.

تاثیر نظافت در محیط کار

مسائل ظاهری کارکنان

بعد از این که به تمیز بودن و رعایت نظافت برای کارکنان رسیدیم باید ظاهر مناسب را در سطح دوم قرار داد. ظاهر مناسب فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود در هر صورت نکته‌ای که دارای اهمیت زیادی است میزان قضاوت‌‌هایی است که برای ظاهر ایجاد می‌شود. برخی از افراد از نظر ظاهر شغلی که دارند مورد تبعیض قرار داده می‌شوند و بنابراین داشتن ظاهری مناسب برای قشر‌های مختلف جامعه مخصوصا کارگران بسیار اهمیت دارد.
لباسی که برای کارمندان در نظر گرفته می‌شود ماهیت شغل را به نمایش می‌گذارد، در این صورت باید گفت بهترین حالت برای به دست آوردن شکل مناسب برای شغل استفاده از لباس مناسب با دوخت مناسب خواهد بود.
در هر صورت باید فاکتور لباس را برای کارمندان و کارگران به کار برد زیرا باعث می‌شود که تاثیرات زیادی را در کار و نگاه کارفرما به آن‌ها داشته باشد.
تاثیر لباس برای بیشتر مشاغل بسیار زیاد است تا جایی که باعث پیشرفت بسیاری از کسب و کار‌ها شده است و رونق زیادی را برای هر شغلی توانسته است ایجاد کند.

به کار بردن دکمه و اتیکت‌های کاری

میزان اهمیت لباس کار در مشاغل امروز بسیار زیاد است، یکی از شاخص‌‌هایی که برای یونیفرم کار می‌توان انجام داد استفاده از دکمه‌های خاص برای یونیفرم کار است که در هر لباس کاری به شکل‌های خاص و متفاوت می‌تواند وجود داشته باشد.
در هر صورت اتیکت‌ها نیز می‌توانند خاص بودن لباس را مشخص کنند بنابراین نکته‌ای که در این رابطه باید حاصل شود به این شکل خواهد بود که بتوان از دکمه و اتیکت‌ها به درستی در لباس استفاده کرد.
برای شغل‌‌هایی که از رسمیت بالایی برخوردار هستند به کار بردن اتیکت‌ها یک امر بسیار مهم است، زیرا می‌تواند به شکل یک معرف کار خود را آغاز کنند و رسمیت و حرفه‌ای بودن کار را مشخص نمایند.
هر صنفی نشانه کاری مخصوص به خود را دارد و به اینگونه است که تمایز زیادی برای شغل ایجاد می‌شود.

نشانه‌های مربوط به ایمنی لباس

یکی از نشانه‌های دیگری که برای یونیفرم کار مورد استفاده قرار داده می‌شود نشانه ایمنی لباس است که در برخی از لباس‌ها به کار برده می‌شود.
در این شرایط است که باید این مطلب را در نظر داشت که یونیفرم کار می‌تواند دارای نشانه‌های زیادی باشد در هر صورت باید تفاوت‌های زیادی را برای آن‌ها قائل بود.

تاثیر نظافت در محیط کار

نشانه‌‌هایی که شغل را معرفی می‌کنند با نشانه‌‌هایی که تنها برای شرایط ایمنی که برای لباس مهیا شده است مناسب خواهند بود دارای وجه تمایز بسیار زیادی هستند.به هر شکل باید گفت که برخی از لباس‌های کار از ویژگی‌‌هایی برخوردار هستند که نسبت به سایر لباس‌های کار خاص‌تر خواهند بود.
باید از نشانه‌‌هایی که بر روی لباس به صورت اتیکت و دکمه هستند به شکل مناسب و به اندازه بهره برد در غیر این صورت سردرگمی بسیار شدیدی برای افراد ایجاد می‌شود در هر حال باید تعادل خوبی را در این رابطه به دست آورد.
ایجاد شرایط متعادل باعث بهتر شدن کارایی لباس خواهد شد و به شکل مطلوب‌تری می‌تواند نقش خود را در لباس ایفا کند.

پوشیدن یونیفرم کار خاص در برخی از کشور‌ها

در تعداد معدودی از کشور‌ها لباس‌های کار به صورتی است که شرایط فرهنگی نیز می‌تواند تاثیر زیادی بر روی آن‌ها داشته باشد.
برای نمونه می‌توان از لباس‌های کاری سخن به میان آورد که گرایش‌های مذهبی در آن‌ها دخیل می‌باشند در این رابطه باید گفت که برای این مشاغل نیز حساسیت‌های زیادی در نوع رنگ و دوخت وجود دارد که نقض شرایط مذهبی برای هر فرهنگی نباشد و بتواند تمامی فاکتور‌های موجود در مذهب را رعایت کند زیرا اگر غیر از این باشد جامعه نمی‌تواند چنین مشاغلی را قبول کند.
البته وجود چنین شرایطی به خاستگاه فرهنگی جامعه مربوط می‌شود و ظاهر خود را از آن می‌گیرد.

مدل‌های به کار رفته در لباس

در یونیفرم کار مدل‌های دوخت بسیار زیادی وجود دارد که برای هر شغلی می‌تواند به شکل متفاوتی به کار برده شود در این رابطه باید گفت کارمندان زمانی که از یونیفرم کار مناسب استفاده می‌کنند نظم بهتری را به شغل خود می‌دهند که این نظم می‌تواند باعث روند بهتر کار نیز شود و شکل کار را زیبا‌تر و منسجم‌تر کند.
در هر شرایطی باید این نکته را مدنظر قرار داد که کارمندان با توجه به این که از نظر رتبه دسته بندی می‌شوند می‌توانند شاخص‌های متفاوتی را نیز از نظر پوشش داشته باشند. یکی از شاخص‌‌هایی که برای پوشش به کار برده می‌شود سطح دسته بندی لباس برای کارمندان است که در ویژگی‌‌هایی مانند رنگ، دوخت و حتی پارچه‌های به کار برده شده می‌تواند به شکل متفاوتی تولید شود. البته رتبه کارمندان در شغل نیز می‌توانند فاکتور‌‌هایی که بیان شد را تحت تاثیر خود قرار دهد و سبک‌های متفاوتی را برای دوخت ایجاد نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *