ویژگی لباس‌ کار شبرنگ

برخی از لباس‌های کار برای اینکه نیاز به ایمنی بالاتری دارند لازم است که برای محافظت بیشتر از افراد از لباس‌های شبرنگ استفاده شود؛ لباس آتش ‌نشانی و یا کارکنان نیروی شهرداری از این دست مشاغل هستند که نیاز به لباس‌های محافظتی ویژه‌ای دارند. همچنین برای شرایط جوی سخت و دشوار نیز از لباس‌های مخصوص استفاده می‌شود. در واقع ارائه نمودن فاکتورهای ایمنی تنها مختص افرادی که در محیط‌های پرخطر و کارهای سخت انجام می‌دهند معطوف نمی‌شود. افراد می‌بایستی اطمینان حاصل کنند که برای انجام دادن کارهای معمولی نیاز به پوشیدن لباس‌های مناسب دارند.

لباس‌های شبرنگ مهم‌ترین و بخش جدایی‌ناپذیر از این دست از کسب ‌و کارها می‌باشد. مهم‌ترین ویژگی لباس‌ کار شبرنگ درخشندگی این نوع لباس‌ها در شب است که موجب شده است تا افراد که آن‌ها را می‌پوشند را بتوان در تاریکی شب به راحتی رویت کرد. طراحی لباس‌های شبرنگ بر این اساس طراحی شده است که برخی از رنگ‌ها به راحتی در نور بازتاب شوند. هنگامی که نور خودرو در حال عبور به این لباس‌ها برخورد می‌نماید به راحتی نور را از خود منعکس می‌کند و به راننده خودرو هشدار می‌دهد که مراقب باشد فردی که در کنار خیابان است.

ظهور و پیدایش لباس‌های شبرنگ

استفاده از لباس‌های شبرنگ نخستین بار در سال 1964 در راه آهن بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. در واقع از این نوع کاپشن‌ها سال‌های متمادی در سایر مشاغل دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت. از راهوران قطار درباره استفاده نمودن از این نوع کاپشن‌ها نظرخواهی شد. در سال 1965 بعد از چند دوره آزمایشی این نوع لباس‌ها برای مهندسان و دیگر کارگرانی که در خطوط قطار برقی مشغول فعالیت بودند مورد استقبال قرار گرفت.

نمونه اولی که طراحی شده نخستین بار شبیه یک جلیقه بودن که برای شرایط آب و هوایی عادی و نیم عادی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن به بعد با توجه به ویژگی‌های این نوع لباس‌ها با توجه به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای که شد اکنون اقدامات و تاثیرات بسیاری بر روی ظاهر همچنین نوع عملکرد و ایمنی آن دارد . از دیگر ویژگی‌های منحصربه‌فرد لباس‌های شبرنگ قابلیت ضد آب و ضد حریق بودن آن است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

مزیت‌های استفاده از لباس‌های شبرنگ

افزایش استقبال از لباس‌های شبرنگ

بیشتر کارشناسان در حوزه لباس‌های ایمنی که از پارچه‌های شبرنگ استفاده می‌کنند به صورت میانگین هر سال 6 درصد رشد و پیشرفت را تجربه می‌نمایند. بعضی از کسب‌وکارهایی که به طور تخصصی در این حیطه مشغول کار هستند به صورت سالانه 30 درصد رشد می‌کرده‌اند. تعدادی از کشورها همچون انگلستان، گزارش داده‌اند که با فروش لباس‌های شبرنگ در سال 3009 تقریباً نزدیک به 22 درصد رشد و در سال 2010 نیز 26 درصد رشد داشته است.

یکی از تحقیقات و بررسی‌های صورت گرفته شده در کشور نیوزیلند نشان داده شده است که اگر موتورسواران از لباس‌های شبرنگ استفاده کنند نزدیک به 33 درصد از تلفات در حین تصادفات کاسته خواهد شد؛ اما متاسفانه تعداد موتورسوارانی که از لباس‌های شبرنگ استفاده می‌کنند بسیار اندک است بنابراین باعث می‌شود که آن‌ها دچار خطر و تصادف شوند. این گونه خطرات دوچرخه‌سواران را نیز تهدید می‌کند؛ اما با این تفاوت که آن‌ها سرعت پایین‌تری نسبت به موتورسواران دارند و از پوشش محافظ کمتری نیز نسبت به آن‌ها برخوردار هستند.

بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشگران انگلستانی در سال 2009 حدوداً کلیه دوچرخه‌سواران و موتورسواران معتقد هستند که لباس‌های شبرنگ باعث افزایش دید آن‌ها در ظلمات شب می‌شود. تقریباً می‌توان گفت که تمامی رانندگان بر این نظر موافق بودند که دوچرخه‌سواران باید در مکان‌های کم نور حتما از لباس‌های شبرنگ استفاده کنند تا سایر وسایل نقلیه بتوانند آن‌ها را به خوبی شناسایی کنند و درصد تصادفات را به حداقل برسانند.

ویژگی‌های لباس‌های شبرنگ

ویژگی‌های لباس‌های شبرنگ

قسمت شبرنگ لباس از پارچه تولید شده است اما نکته قابل توجهی که این پارچه را خاص و ویژه نموده است این مسئله می‌باشد که با استفاده از میلیون‌ها دزه میکروسکوپی شیشه‌ای پوشش داده شده است. هر کدام از این ذرات همانند یک آینه استوانه‌ای شکل عمل می‌کنند که نور را از هر جهتی که به آن بتابد بازتاب نماید.
این ذرات خود به تنهایی کاری انجام نمی‌دهند؛ لذا هنگامی که میلیون‌ها عدد از آن‌ها در مجاورت یکدیگر قرار بگیرند، پارچه مورد نظر تولید می‌شود. هنگامی که نور اتومبیل به این پارچه برخورد نماید نور به سوی راننده بازتاب پیدا خواهد کرد.
با توجه به اینکه این سطح بازتاب‌دهنده نور کمی سخت و دشوار است. قسمتی از انعکاس از بین خواهد رفت اما بیشتر اشعه‌های نور را به سوی راننده منعکس می‌کند. تصور نمایید که شخصی لباس شبرنگ می‌پوشد و در 200 متری خودرو می‌ایستاد در این صورت نور 400 متر مسافت را طی می‌کند چون 200 متر تا شبرنگ می‌رود و 200 متر هم برمی‌گردد تا به چشمان راننده برخورد کند.

تولیدکنندگان لباس‌های شبرنگ در حال حاضر از برندهای ویژه‌ای از پارچه‌های شبرنگ استفاده می‌کنند تا ایمنی و امکان دید را در شرایط و موقعیت‌های کم نور مثل برف، مه و تاریکی شب را افزایش دهند.
تعدادی از تولیدکنندگان لباس کار ایمنی الیاف بازتاب‌دهنده را همانند پارچه‌های نرم و راحت می‌بافند؛ در صورتی که برخی از تولیدکنندگان از پوششی بر روی پارچه استفاده می‌نمایند که دارای میلیون‌ها ذره‌ی ریز متالیک می‌باشد. هر دو این روش‌ها باعث تولید لباس‌هایی می‌گردد که برای ورزشکاران مانند دوچرخه‌سواران و موتورسواران و غیره بسیار مناسب است و هم برای مشاغلی مانند ماموران پلیس، آتش‌نشان‌ها و غیره.

لباس‌های شبرنگ در عصر جدید

در عصر حاضر از پارچه‌های شبرنگ که دارای ویژگی‌های نرم، مقاومت بالا در برابر باد و آب، دوام و مقاومت بالا، دوخت راحت و بی‌نظیر، امکان تنفس و غیره را دارد لباس‌های شبرنگ دارای اجزای مختلفی است که شامل کاپشن، شلوار، پیراهن، کمربند و غیره می‌باشد. متداول‌ترین رنگ‌هایی که برای لباس‌های شبرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد به رنگ‌های زرد، سفید، آبی، نارنجی و سبز است تا در شب به راحتی قابل تشخیص باشد.
با رشد و بالا رفتن فروش لباس‌های شبرنگ حاکی از آن است که این صنعت پوشاک در هزاره سوم پیشرفت و رشد قابل توجهی داشته است که بر چگونگی جابجایی و کار مردم تاثیر گذار بوده است. استفاده نمودن از لباس‌های شبرنگ یکی از روش‌های ساده و راحت همچنین کم هزینه برای ایمن ماندن در شب می‌باشد. حال پارچه‌های شبرنگ یکی از دستاوردهای بسیار موفق در حوزه مسائل ایمنی در صنعت نساجی به شمار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *