اصول طراحی لباس کار

لباس کار یا یونیفرم تاثیر فوق‌العاده‌ای بر روی تمامی کسب ‌و کارها دارد تا جایی که می‌توان گفت که می‌تواند اعتبار کسب‌ و کار شما را تحت تاثیر قرار دهد که منجر به افزایش مشتریان خواهد شد. البته اصول طراحی لباس کار مستلزم دقت و خلاقیت زیادی است که برخی از طراحان و تولیدکنندگان یونیفرم مناسب و تأثیرگذار باید با اصول طراحی لباس مشاغل مختلف به خوبی آشنایی داشته باشند. هر نکته‌ای که درباره اصول طراحی لباس کار مشاغل و جزئیات آن باید بدانید را در این گفتار شرح خواهیم داد.

اهمیت طراحی لباس کار

اهمیت طراحی یونیفرم

قبل از  هر اقدامی باید در ابتدا باید بدانید که دلیل اهمیت لباس محل کار چیست؟
لباس محل کار چه تاثیری بر روی رشد و توسعه کسب‌وکار شما می‌گذارد؟
در حقیقت یونیفرم کار گسترده‌تر از یک لباس معمولی است. در صورتی که طراحی لباس فرم اصولی باشد مزیت‌های بسیاری دارد از جمله:

  • یک تصویر یکدست و منظم از برند مورد نظر را ارائه می‌نماید و موجب می‌گردد تا برند کسب ‌و کار شما بیشتر از قبل دیده شود.
  • ارائه نمودن یک تصویر حرفه‌ای از برند که موجب می‌گردد تا برند کسب ‌و کار شما بیشتر دیده شود.
  • به نوعی تبلیغی موثر برای برند مورد نظر محسوب می‌شود.
  • دانش مشتریان را ارتقا می‌دهد.
  • یک نوع تبلیغات موثر بر روی برند مورد نظر به حساب می‌آید.
  • به وجود آمدن اتحاد بین میان کارکنان
  • ایجاد یک فضای کاری موثر و یکپارچه که در نهایت موجب یکدست شدن و احساس برابری کارکنان نسبت به یکدیگر خواهد شد.
  • قبل از این نیز توجه زیادی به طراحی یونیفرم نمی‌شد به همین علت کارکنان مجبور بودند تا لباس‌های غیر یکدست به تن کنند که نتیجه حاصل از آن موجب بی‌نظمی محیط کار می‌شد؛ اما خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه زیادی به طراحی لباس کار شده است و موجب جدید و بروز شدن طرح‌ها همچنین ایجاد طرح‌های اصولی و خلاقانه که جای خود را به طرح‌های قدیمی و منسوخ‌شده داده است.

اهمیت طراحی لباس کار

اصول طراحی لباس کار

در صورتی که قصد دارید به دنبال یونیفرم بروید باید نسبت به اصول و قواعد مرتبط با این کار را به خوبی آشنایی داشته باشید تا بتوانید لباس فرم مناسب و تأثیرگذاری را طراحی کنید.

انتخاب مناسب‌ترین پارچه برای یونیفرم اداری

از نکات بسیار مهمی که باید مدنظر داشته باشید طراحی لباس محل کار است که لازم است جنس پارچه‌ های لباس کار با کیفیت را انتخاب کنید، مثلا بایستی بدانید که می‌خواهید از آن‌ها برای فصل تابستان استفاده کنید یا زمستان و سپس با توجه به فصل موردنظر نوع پارچه را انتخاب کنید.

پارچه ریون

انتخاب پارچه ریون مناسب‌ترین و عالی‌ترین گزینه برای لباس فرم به ویژه در فصل تابستان است. البته می‌توانید این پارچه را  با سایر پارچه‌های دیگر مانند تریکو و گاباردین ترکیب کنید تا از یک طراحی لباس فرم زیبا و شیک بهره‌مند شوید.

پارچه ابریشم

یکی از پارچه‌های پرکاربرد و استفاده برای طراحی لباس فرم خانم‌ها به ویژه مدیران و سرپرست‌های قسمت‌های مختلف، انتخاب پارچه‌های ابریشم است.

استفاده از لباس کار با پارچه‌های پشمی

پارچه پنبه‌ای

یکی از پارچه‌های مناسب برای فصول گرم سال استفاده از پارچه‌های پنبه‌ای است. بهتر است تا جایی که امکان دارد برای طراحی لباس فرم، از انتخاب پارچه‌های 100 درصد پنبه‌ای صرف‌نظر کنید و تا جایی که امکان دارد از پارچه‌هایی که از ترکیب الیاف پنبه و الیاف مصنوعی هستند استفاده نمایید، به این دلیل که استقامت و دوام پارچه‌هایی که 100 درصد پنبه دارند کم است همچنین شیوه نگهداری آن‌ها نیز سخت‌تر می‌باشد.

پارچه‌های پشمی

پارچه‌های پشمی بهترین گزینه برای فصول سرد سال است. البته باید توجه داشته که برای شستشوی لباس‌های پشمی حتما بایستی توسط خشک‌شویی انجام شود. این مسئله موجب می‌شود تا هزینه نگهداری آن خیلی دشوارتر باشد.

در صورتی که تمایل به انتخاب پارچه‌های پشمی برای یونیفرم هستید خوب است بیشتر برای یونیفرم‌های مدیران استفاده شود.

انتخاب لباس کار بر اساس شرایط محیط کار

طراحی لباس متناسب با اندازه پرسنل

از اندازه استاندارد لباس کار و تاثیر آن در کارکرد افراد نمی‌توان غافل شد، لباس محل کار بایستی بسیار راحت و متناسب با سایز و اندازه پرسنل و کارمندان باشد زیرا آن‌ها قرار است حداقل 8 ساعت کاری آن را به تن داشته باشند و کار کنند از همین رو لازم است که لباس فرم آن‌ها راحت باشد تا در هنگام کار کردن مشکلی برای آن‌ها ایجاد نکند. لباس فرم نبایستی خیلی تنگ باشد زیرا موجب سلب آسایش و آرامش فرد می‌گردد.

در نظر گرفتن شرایط محیط کار

در حین طراحی لباس فرم باید شرایط محیط کار را مورد توجه قرار دهید سپس یونیفرم کار را متناسب با آن طراحی کنید به عنوان نمونه اگر کارکنان در هوای گرم مانند فضای آشپزخانه کار می‌کنند بهتر است لباس‌هایی با پارچه‌های نازک و سبک استفاده کنید یا بالعکس. زمانی که کارکنان لباس مناسب با شرایط محیط کار خود می‌پوشند بایستی احساس آرامش و راحتی داشته باشند این باعث می‌شود تا کارایی و عملکرد آن‌ها نیز افزایش یابد.

به خاطر داشته باشید که طراحی لباس فرم باعث کارایی بیشتر افراد خواهد شد به عنوان مثال اگر کارکنان مورد نظر در محیطی خطرناک و حادثه‌آفرین کار می‌کنند باید در مورد طراحی لباس امنیت را در اولویت کار خود قرار دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *