ویژگی‌ لباس کار مهندسی

همانطور که می‌دانید امروزه اهمیت لباس کار بیشتر از قبل شده است و مدل‌های مختلفی از یونیفرم وجود دارد یکی از نمونه‌های آن یونیفرم مهندسی است که علاوه بر آنکه شغل و حرفه افراد را معرفی می‌کند به نوعی نیز تضمین‌کننده ایمنی و حفاظت شخصی کارکنان و کارگران در محیط کار است.
در حال حاضر برخلاف سال‌های گذشته استفاده از یونیفرم خوب و مناسب به خصوص در فضاهای کارگاهی، فعالیت‌های تاسیساتی، عملیات‌های ساختمانی، پروژه‌های عمرانی، کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی تاثیر چشمگیری داشته است و جزء ضروریات و استانداردهای ایمنی در محیط کار و فعالیت افراد در پروژه‌های ساختمانی بوده و است.

لباس محل کار چیست؟

به مجموعه‌ای از تجهیزات و وسایلی که متناسب با فضای کار و ایمنی افراد در محل کار گفته می‌شود لباس کار می‌گویند. یونیفرم مناسب برای هر محیطی از جمله لباس کارهای مهندسی و استانداردهایی است که برای آن در نظر گرفته شده است که زیر نظر واحد HSE (Health Safety Environment) انجام می‌شود و با توجه به میزان خطرات و آسیب‌های احتمالی در محل کار به واحدهای طراحی و تولیدکننده دستور داده می‌شود.

طراحی لباس کار

نکات مهم در طراحی لباس محل کار

به صورت کلی کلیه لباس‌های کار به منظور معرفی حرفه و شغل افراد و حفظ ایمنی فرد در محیط کار تعبیه شده است مانند یونیفرم مهندسی که برخی از این نکات و موارد بسیار لازم و الزامی است که باید متناسب با محل کار افراد طراحی و تولید شوند سپس روانه بازار و در اختیار مشتریان قرار بگیرد.
با رعایت تمامی معیارهایی که برای یونیفرم در نظر گرفته شده است از طراحی و دوخت یونیفرم مهندسی گرفته تا رعایت دستورالعمل‌های ایمنی و کاهش حداقلی آسیب و خطرات احتمالی در محل کار برای کارگران و کارکنان، عملی خواهد شد.

ویژگی‌ لباس مهندسی استاندارد

بر اساس قوانین و استانداردهای اعلام شده از سوی واحد ایمنی و بهداشت محیط‌ زیست، به ویژه طراحی و دوخت انواع مختلف یونیفرم، شامل لباس کارهای مهندسی مناسب و ایمن می‌بایستی مطابق با فاکتورهای زیر انجام می‌شود:

  1. سایز مناسب
  2. جنس لباس مهندسی
  3. رنگ
  4. لوازم ایمنی جانبی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. سایز مناسب

از نکات بسیار مهم هنگام تهیه و استفاده از لباس کارهای مهندسی در فضاهای کاری مختلف، سایز لباس بسیار حائز اهمیت است. با توجه به این فاکتورها، نقش بسزایی در حفظ ایمنی و حفاظت شخصی افراد دارد و از مهم‌ترین معیارهای موثر و اثربخش در پوشیدن یونیفرم مهندسی استاندارد محسوب می‌شود. از خصوصیات لباس کار استاندارد داشتن سایز مناسب است، از نکات بسیار مهمی که در مورد یونیفرم استاندارد توصیه می‌شود این است که حتما مطابق با سایز بدن شخص مصرف‌کننده باشد و به هیچ عنوان لباس‌های گشاد که به علت کاهش ایمنی و یا لباس‌های تنگ به دلیل محدود بودن حرکت خودداری کنید.

ویژگی‌های لباس کار مهندسی استاندارد

جنس لباس مهندسی

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در ایجاد ایمنی و حفظ استانداردهای در نظر گرفته شده برای دوخت یونیفرم در محیط‌های مختلف، بر اساس جنس پارچه و ضخامت آن همچنین بسته به فضای کار و فصلی که در آن هستید باید متناسب باشد. اغلب لباس‌های مهندسی استاندارد از پارچه‌های مرغوب و قابل شستشو و بدون اینکه در تولید آن از مواد آلرژی‌زا استفاده شود با ضخامت‌های مختلف برخوردار می‌باشد.

رنگ لباس

فاکتور بسیار مهم دیگری که در این خصوص وجود دارد رنگ لباس کار حرفه ای است که در برای طراحی و دوخت لباس کارهای مهندسی باید رنگ مناسب انتخاب شود.

همانطور که می‌دانید یونیفرم مهندسی دارای طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی است که توسط سازمان و مجموعه‌ای که در آن مشغول فعالیت هستید انتخاب می‌شود، اما متداول‌ترین رنگ‌هایی که برای این نوع یونیفرم استفاده می‌شود سورمه‌ای، مشکی، طوسی و قهوه‌ای است علت آن‌ها به خاطر افزایش قدرت دید در شب و محیط‌های تاریک و ارتفاعات زیاد برای پروژه‌های عمرانی نیز از نوارهای شبرنگ با رنگ‌های نارنجی و فسفری استفاده می‌شود.

لوازم ایمنی جانبی

برای انتخاب لباس کارهای مهندسی استاندارد مسئله بسیار مهم دیگری که وجود دارد توجه به لوازم ایمنی جانبی به منظور افزایش ضریب ایمنی و کاهش خطر و آسیب‌های احتمالی در محل کار است.
از دیگر لوازم ایمنی جانبی می‌توان به دستکش، کفش و کلاه کار اشاره کرد. با در نظر گرفتن این تجهیزات ایمنی لباس کارهای مهندسی می‌توان ضریب خطر و آسیب‌های احتمالی را تا حدود زیادی کاهش داد.

طراحی لباس کار مهندسی استاندارد

طراحی لباس مهندسی استاندارد

آخرین فاکتور بسیار مهم دیگر تهیه و خرید یونیفرم مهندسی استاندارد است که باید به طراحی و دوخت بخش‌های مهم از قبیل یقه، آستین، جیب و دمپای شلوار اشاره کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی و دوخت یک یونیفرم استاندارد با ریسک ایمنی بالا داشتن آستین‌های بلند، 2 الی 4 عدد جیب متوسط، یقه نسبتاً پوشیده و شلوارهای دمپای راسته همچنین سر آستین مچ دار یا دکمه‌دار می‌توان اشاره کرد.

برای مشخص کردن نام تجاری سازمان می‌توان بر روی لباس‌های کار پرسنل لوگو یا نام تجاری چاپ کرد این کار به زیبایی و اعتبار برند کار شما را نشان می‌دهد. وجود یونیفرم به ویژه یونیفرم مهندسی تاثیر بسزایی بر روی کارکنان، تشویق و ترغیب و نظم‌بخشی در محیط کار و پروژه‌های عمرانی و مهندسی بر جای خواهد گذاشت.
در صورت تمایل به خرید انواع مختلف یونیفرم از جمله یونیفرم مهندسی در طرح‌ها و مدل‌های مختلف تنها کافی است که به سایت پوشاک آکو مارکت مراجعه کنید و سفارشات خود را به ثبت برسانید یا از کارشناسان مجرب ما در این زمینه مشاوره رایگان دریافت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *