لباس کار مناسب

احتمالا شما واژه Dress Code را شنیده باشید، در واقع منظور از این نوع آیین‌نامه‌ای است که الزامات داشتن یک پوشش مناسب در محیط‌های مختلف را مطابق با آیین‌نامه ارسالی تطبیق می‌دهند که متناسب با مجموعه‌ای از قوانین مرتبط با نوع پوشش و مدل لباس کار است. در واقع برای هر نوع مکانی لباس و نوع پوشش مناسب آن مکان تعریف شده است که با مطالعه این آیین‌نامه شما دیگر نیاز نیست که دغدغه‌ای برای خرید لباس کار مناسب یا پوشیدن آن داشته باشید.

هدف اصلی از طراحی لباس

هدف اصلی از طراحی لباس کار مناسب عبارت است از:

  1. ایمنی و حفاظت
  2. تزئینی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

لباس پزشکان و پرستاران

1. ایمنی و حفاظت از افراد

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل برای طراحی یونیفرم حفاظت از افراد در مقابل عوامل خطر می‌باشد. از مناسب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس کار مناسب استفاده می‌کنند. معمولا جنس پارچه‌ای که برای دوخت این نوع لباس‌ها در نظر گرفته می‌شود بستگی به نوع شغل و کارایی آن دارد.

2. تزئینی

برای جذاب کردن مخاطبان برای خرید به ویژه برای مشاغلی مانند رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و غیره نوع پوشش، طرح و رنگ لباس بسیار مهم است. از فاکتورهای طراحی لباس کار برای این نوع کسب و کارها خوب است لباس باید با طراحی و محیط مجموعه هماهنگ باشد این باعث نظم و جذابیت بیشتر کارمندان و به ویژه مشتریان خواهد شد.

تفاوت لباس کار در انواع مشاغل مختلف

با پیشرفت‌هایی که در صنعت لباس کار در این سال‌ها صورت گرفته است به دلیل مهم بودن این نکته که می‌تواند در میزان کارایی افراد نیز تاثیرات شگرفی داشته باشد. با توجه به اینکه هر شغلی لباس و پوشش مختص به خودش را دارد که معمولا تعریف شده است. به این صورت که هر شرکتی متناسب با عرف و برند سازمانی خود لباس کار مورد نظر خود را طراحی می‌کند و اول سال در اختیار کارمندان و پرسنل خود قرار می‌دهد.

لباس کار اتاق عمل

لباس بیمارستانی و پزشکی

به جز پزشکان و پرستاران که از روپوش‌های سفید در محیط کار و بیمارستان استفاده می‌کنند. سایر پرسنل بیمارستانی اعم از بهیار، خدمه، رختشور و نگهبان نیز براساس موقعیت و جایگاه شغلی که دارند لباس کار مخصوص دارند که در واقع لباس آن‌ها نمایانگر نوع سمت شغلی آن‌ها است و هر کدام از آن‌ها از یک جنس پارچه و یک نوع دوخت و طراحی برخوردار است تا تمامی پرسنل یکدست و هماهنگ با همدیگر باشند.

لباس پزشکان و پرستاران

بهترین جنس پارچه‌ های لباس کار که برای پزشکان و پرستاران استفاده می‌شود از پارچه‌های ترگال و کجراه است به این خاطر که تن خورد بسیار خوبی دارند و با شستشوی مکرر از بین نمی‌روند و مقاومت بالایی دارند.

لباس پذیرش بیمارستان

معمولا جنس لباس افرادی که در قسمت پذیرش فعالیت می‌کنند از پارچه‌های نخی و پشمی که مقداری لاکرا دارد استفاده می‌کنند تا علاوه بر داشتن احساس راحتی بیشتر لباس آن‌ها نیز زود به زود چروک نشود.

لباس بیمار

معمولا لباسی که برای بیماران تهیه می‌شود میزان نخ آن به نسبت پلی استر آن بیشتر است.

شرایط اجتماعی و عرف

لباس اتاق عمل

برای طراحی نوع لباس اتاق عمل از پارچه‌هایی که رنگ سبز یا آبی دارند استفاده می‌شود همچنین نوع دوخت آن‌ها متفاوت است و از پارچه‌های بادوام استفاده می‌شود که در اثر شستشوی زیاد آسیب نبینند معمولا از جنس ژاول است که دارای ویژگی ضد آب و در معرض مواد سفید کننده نیز مقاومت بالایی دارد.

لباس نیروهای خدماتی

مناسب‌ترین جنسی که برای لباس نیروهای خدماتی در نظر گرفته می‌شود از پارچه ترگال است تا در برابر هر نوع لکه یا گرد و خاک مقاومت بالایی داشته باشد و به راحتی بعد از شستشو تمیز شود.

شرایط اجتماعی و عرف

در بعضی از فرهنگ‌ها لباس کار مناسب افرادی که در یک موقعیت اجتماعی با سایرین متفاوت است. شاید دیده باشید که برخی از افراد ترجیح می‌دهند که لباس‌های خاص و متفاوت از دیگران بپوشند و تنها مختص خودشان باشد. برای نمونه می‌توان روم باستان را مثال زد که صرفاً سناتورها می‌توانند برای پوشش خود لباس‌هایی که رنگ بنفش دارند را استفاده کنند یا در هاوایی می‌توانید مشاهده کنید که تنها مدیران بالا رتبه‌ی آن‌ها از عباهایی که جنس پر دارند می‌پوشند. در کشور ایران نیز تنها روحانیان هستند که اجازه دارند از عبا و عمامه استفاده کنند.

نشانگرهای اجتماعی

از دیگر عواملی که بر روی نوع لباس کار تاثیر بسزایی می‌گذارد نشانگر اجتماعی یک جامعه است. این نشانگرهای اجتماعی بستگی به نوع جنسیت افراد، شرایط اجتماعی، وضعیت شغلی همچنین وابستگی‌های مذهبی، قومی، نژادی افراد و البته وضعیت تاهل آن‌ها نیز دارد.

جنسیت

یکی از مهم‌ترین نشانگرهای اجتماعی که بر روی نوع پوشش افراد موثر است جنسیت می‌باشد که می‌توانید مشاهده کنید که اغلب کشورها و فرهنگ‌ها تفاوت‌هایی برای نوع لباس کار خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته‌اند در حالی که در برخی از کشورها نیز تفاوتی زیادی قائل نیستند.

وابستگی‌های مذهبی

با توجه به این که نوع لباس و پوشش افراد نمایانگر موقعیت شغلی افراد است اما یک سری از لباس کارهایی وجود دارند که تنها مختص یک سری از افراد خاص می‌باشند و سایرین نباید از آن‌ها استفاده کنند. به عنوان مثال در ادیان یهود، مردان یهودی از یک نوع کلاه استفاده می‌کنند که نشان مذهب و آیین‌شان است. خانم‌های مسلمان نیز برای پوشش خود از روسری استفاده می‌کنند. همچنین در برخی از مناطق از روبنده استفاده می‌کنند.

انتخاب بهترین پارچه برای لباس کار

لباس کار دارای انواع مختلفی است که از اهمیت زیادی برخوردار می‌‌باشد چون لباس کار مناسب برای مشاغل مختلف به نوعی علاوه بر پوششی که برای بدن فرد دارد از آن در برابر حوادث و خطرات محافظت می‌‌کند. به خاطر همین دارای اهمیت زیادی است و حتی باید دست‌ها، پاها، سر و صورت را بپوشاند. یونیفرم کار یا کامل سرهم بوده و یا بلوز شلوار، یا کاپشن و شلوار است.
در نظر داشته باشید از مناسب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت لباس کار باید استفاده شود، از این رو جنس و کیفیت پارچه‌ای که برای یونیفرم کار به کار می‌‌رود از اهمیت زیادی برخوردار است که می‌‌توان انواع: پلی استر پنبه، ویسکوز، فلامنت، کتان و یا ترکیبی از آن‌ها باشد. باید به این نکته توجه داشته باشید که هر چه یونیفرم کار در معرض مواد شیمیایی بیشتر قرار بگیرد باید از الیاف طبیعی‌تری در پارچه آن استفاده شود؛ زیرا تبادل حرات بهتر و راحت‌تر انجام می‌‌شود.

در اکثریت لباس کارها 70 درصد پنبه و 30 درصد پلی استر استفاده می‌‌شود. اگر لباس کاری در برابر حرارت زیادی قرار دارد بهتر است دارای 90 درصد پنبه در آن بکار رود. اگر یونیفرم کار مورد استفاده در فصل گرما مورد استفاده  قرار می‌‌گیرد. برای انتخاب یک لباس کار خوب بهتر است مثل دو بند دوخته شده باشد یک شلوار و دو بند برای قسمت بالایی بدنه در نظر گرفته باشند که با آن بتوان قسمتی از جلو و پشت را بپوشاند یا یک تیشرت پوشید که باعث گرمای زیادی نشود. جنس پارچه بکار رفته بهتر است کتان، لی، کجراه و… دوخته می‌‌شود. فقط باید توجه داشته باشید که درصد پلی استر آن پایین‌تر باشد؛ زیرا هرچه درجه نخ بکار رفته در آن بیشتر باشد تبادل جریان هوا در آن بیشتر است که بهتر است در دوخت آن بجای زیپ از دکمه بکار رفته باشد چون ممکن در آفتاب داغ شود.

تبادل حرارتی در لباس کار افراد 

انتخاب یونیفرم کار

  • بهتر است یونیفرم کار انتخاب شده متناسب با سایز شما باشد نه گشاد و نه تنگ باشد.
  •  اگر در حین کار مجبورید آستین لباس کارتان را تا بزنید بهتر است لباس کاری انتخاب کنید که از آستین کوتاه استفاده شده باشد. 
  • اگر در حین کار با ماشین آلات سنگین استفاده می‌‌کنید نباید لباس کار شما پارگی یا جایی از آن باز باشد (کاملا پوشیده انتخاب کنید)
  • به یونیفرم کار خود وسیله‌ای مانند: زنجیر، کلید، ساعت و… آویزان نکنید ممکن است در هنگام کار با دستگاه گیر کند و خطر آفرین باشد. 
  • اگر کار شما در مکان‌هایی است که گردوغبار و مواد شیمیایی است لباس کاری انتخاب کنید که بدونه یقه بوده و جیب نداشته باشد. 
  • بهترین یونیفرم کار یکسره بودن آن همراه با بسته بودن دکمه‌های آن می‌‌باشد.
  • نباید آستین‌های لباس را تا بزنید مگر در مواقعی که لازم باشد از لباس آستین کوتاه استفاده کنید.
  • تمامی‌‌ درزهای لباس را دوبار چرخ کرده و محکم دوخت کنید که پاره نشود. 

انتخاب بهترین پارچه برای یونیفرم کار

یونیفرم کار با توجه به شرایط کاری افراد دوخته و پارچه آن انتخاب می‌‌شود.

1. پارچه تترون

یونیفرم کار تترون دارای ضخامت کمتری دارد و خنک‌تر است و برای تهیه روپوش پزشکی و رستورانی از آن استفاده می‌‌شود. بهترین نوع آن تترون آرو ژاپن است.

2. پارچه ترگال

پارچه یونیفرم کار ترگال مانند تترون است ولی ضخامت بیشتری دارد و خنک است از این پارچه برای روپوش پزشکی، آزمایشگاهی، فرم مدارس، روپوش کارگاهی و روپوش آشپزی و… تهیه می‌‌شود وزن آن حدود 240 گرم است از پلی استر و ویسکوز برای تهیه آن بکار می‌‌رود.  پارچه ترگال بهترین پارچه برای تولید یونیفرم کار می‌‌باشد.

3. پارچه فلامنت کجراه

این مدل پارچه از تترون و ترگال دارای ضخامت بیشتری است و به همین دلیل دارای ضخامت بیشتری می‌‌باشد و گرمای بیشتری دارد. وزن این پارچه 280 گرم و بیش از 90 درصد لباس کارها از این جنس پارچه تهیه می‌‌شود.

4. پارچه کتان

پارچه کتان دارای چند نوع است که شامل: 30- 70- 100 در صد می‌‌باشد. وزن کتان در این پارچه‌ها به نوع پنبه بکاررفته درآن می‌‌باشد. افرادی که در محیط‌های جوشکاری و فرزکاری و یا کارهای خشن انجام می‌‌دهند. یونیفرم کار آن ها بیشتر دارای این جنس پارچه می‌‌باشد؛ زیرا دارای مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارند.

شلوار مناسب برای لباس کار

تبادل حرارتی در یونیفرم کار افراد 

همانطور که  در انتخاب نوع پارچه ذکر شد هر چقدر مقدار الیاف استفاده شده دریونیفرم کار طبیعی‌تر باشد تبادل حرارتی آن بهتر و آسان‌تر انجام می‌‌شود.
اما باید در نظر داشت بعضی از مشاغل دارای یونیفرم کار خاص و دست‌ها هستند مانند: افرادی که در سردخانه‌ها کار می‌‌کنند باید از لباس‌هایی استفاده کنند که در برابر سرما مقاومت بیشتری داشته باشد و یا افرادی که در نزدیکی کوره‌ها کار می‌‌کنند  و یا با حرارت بالایی سروکار دارند مانند آتش نشان‌ها که در برابر حریق و آتش دارای مقاومت بالایی باشد که معمولا از جنس آزبست، با روکش فسفات آلومینیوم یا سولفات آلومینیوم و یا عایق شیمیایی باشد که به این نوع پارچه‌ها pvc می‌‌گویند.
ویژگی‌های و جنس یونیفرم کار براساس سیستم HSE تنظیم می‌‌شود. یونیفرم کار برای کسانی که کارهای سنگین و پرخطری انجام می‌‌دهند مانند: نفت، گاز، پتروشیمی‌‌ و… با کسانی که در مشاغل کم خطری کار می‌‌کنند. متفاوت است یونیفرم کار این مشاغل باید دارای کیفیت و مرغوبیت بیشتری باشد. افرادی که مشاغل کم خطری دارند یونیفرم کار آن‌ها را می‌‌توان از درصد پنبه‌ی کمتر و از یراق آلات پلاستیکی استفاده کرد که تهیه این نوع لباس کار آن‌ها دارای هزینه کمتری است.
شاید تعجب کنید که طول عمر یونیفرم کار با رنگ آن ارتباط مستقیمی‌‌داشته باشد. اگر رنگ لباس انتخابی با شرایط محیطی که از آن استفاده می‌‌شود. تمامی‌‌آلودگی محیط روی آن تاثیر گذاشته و زیبایی آن را از بین می‌‌برد و در صورتی که با شستشو رفع نشود. موجب خرید مجدد یونیفرم کار شده و از عمر آن کم می‌‌شود. در واقع می‌‌توان نتیجه گرفت که رنگ بندی یونیفرم کار باعث می‌‌شود. که افراد بتوانند به سختی‌های محیط کار غلبه کنند و کارهای خود را به آسانی انجام دهند.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با لباس کار وجود دارد این گزینه می‌باشد که بتوان از آن به شکل درستی استفاده کرد.
ویژگی لباس کار مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی هر فرد داشته باشد در این مرحله باید این نکته را در نظر داشت که یونیفرم خود یکی از فاکتور‌های مهمی است که نباید آن را نادیده گرفت. تاثیر لباس در برقراری ارتباط بین افراد فوق‌العاده است، با این حال بیشتر صاحبان مشاغل نیز توانسته‌اند از این فاکتور به خوبی بهره‌مند شوند و از لباس محل کار به شکل درستی استفاده کنند؛ زیرا نتیجه اثربخشی را از آن به دست آورده‌اند که در فرایند کاری به شدت تاثیر خواهد داشت.

لباس مناسب کار برای قسمت بالا تنه

گرم یا خنک کردن لباس محل کار

یکی از انواع ویژگی لباس کار مناسب و استاندارد، گرم کردن یا خنک کردن آن می‌باشد این دو ویژگی یکی از نکات مهمی می‌باشد که هنگام دوخت لباس محل کار باید در نظر گرفته شود. در اصل برای محیط‌های بسته‌‍ای که بیشتر فعالیت‌های کاری به صورتی می‌باشد که هر فرد باید انرژی بسیار زیادی را صرف کند تا بتواند فرایند کاری خود را انجام دهد باید این مطلب را در نظر داشت که یونیفرم مناسب بسیار مهم می‌باشد.
به کار بردن لباس کاری که گرمی بیش از اندازه‌‍‌ای را برای بدن به وجود نیاورد و این که باعث عرق کردن و گرم شدن بدن نشود بسیار مهم است و باید این مطلب را در نظر داشت و بتوان از این فرایند به شکل درستی استفاده کرد. گاهی اوقات پوشیدن لباس زیر مناسب در میزان گرمی و سردی که افراد در بدن خود حس می‌کنند بسیار تاثیر دارد و نباید آن را نادیده گرفت در اصل باید این فاکتور را در نظر داشت که هر چه میزان بهره‌مندی از لباس‌هایی که هر فرد به کار می‌برد به صورتی باشد که بتواند تاثیر زیادی بر روی فعالیت‌های کاری او داشته باشد برای پوشیدن آن‌ها دقت لازم و کافی را انجام خواهد داد.

لباس مناسب کار برای قسمت بالا تنه

هر فرد باید در محل کار خود از لباس مناسب و استاندارد استفاده کند هر چند که این نکته نیز دارای ارزشمندی بسیار بالایی است. همچنین نباید از اندازه استاندارد لباس کار و تاثیر آن در کارکرد افراد غافل شد.
جنس‌هایی که برای دوخت لباس محل کار استفاده می‌شود از مواد طبیعی می‌باشد که شامل:

  • پشم
  • پنبه

گاهی اوقات نیز از مواد مصنوعی و صنعتی نیز استفاده می‌شود که این خود یکی از نکات مهمی است که برای یونیفرم وجود دارد. جنس پارچه‌‍‌ای که به صورت صنعتی تولید شده است از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به راحتی نیز از بین نمی‌رود و باید این مطلب را در نظر داشت که جنس لباس یکی از فاکتور‌های مهمی می‌باشد که برای یونیفرم باید در نظر گرفته شود. اگر فعالیتی که در محیط کار انجام می‌شود به صورتی باشد که باید جنس پارچه‌ های لباس کار بسیار مستحکم و ضخیم باشد می‌توان از جنس پارچه‌های صنعتی استفاده کرد در این شرایط به شکل قابل قبولی برای یونیفرم مناسب هستند گزینه بسیار مطلوبی می‌باشد که بتوان از این ویژگی برای یونیفرم استفاده کرد.

لباس محل کار ضد آب

فاکتور دیگری که برای یونیفرم وجود دارد ضد آب بودن آن می‌باشد. افرادی که در روند کاری خود با مایعات رو به رو هستند باید از لباس کاری استفاده کنند به شدت ضد آب باشد و مایعات را به خود جذب نکند در این رابطه باید گفت که هر لباس محل کار باید عایقی برای جذب نکردن آب در خود داشته باشد در این شرایط است که یونیفرم می‌تواند گزینه خوبی باشد در محیط‌هایی که در آن‌ها به کار بردن مایعات بسیار زیاد است و از خیس شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

لباس کار خوب یکی از وسایل نگهدارنده فرد است که باعث حفاظت او در حین کار می‌باشد که بستگی به نوع کار و محل کار متفاوت بوده و دارای خصوصیات منحصر به فردی است.
اصولا لباس کار به عنوان یک پوشش حفاظتی در سرتاسر بدن افراد می‌باشد که باعث حفاظت بدن، دست، پاها و حتی صورت افراد در حین انجام کار می‌باشد و از خطرات احتمالی محافظت می‌کند.
ساده‌ترین و معمولی‌ترین لباس کار به صورت بلوز و شلوار به صورت جداگانه و یا سر هم می‌باشد که از جنس الیاف طبیعی، مصنوعی (الیاف شیمیایی، صنعتی) و یا ترکیبی از هر دو تهیه می‌شود در نظر داشته باشید هر چه الیاف استفاده شده طبیعی‌تر باشد تبادل حرارتی آن بهتر است.
یکسری  لباس‌ها بنا به نوع کار متفاوت است مانند: لباس نسوز ویژه کوره و یا ضد حریق که از جنس PVC است که لباس‌های حفاظتی در برابر گرما از الیافی با پوشش آلومینیوم است که %90 اشعه مادون قرمز را برگشت می‌دهد، لباس عایق سرما و رطوبت که ویژه سردخانه‌ها است

خصوصیات لباس کار خوب را می‌توان اینگونه بیان کرد

خصوصیات لباس محل کار خوب و استاندارد

میزان اهمیت لباس کار در مشاغل امروز بسیار زیاد است، خصوصیات لباس کار خوب را می‌توان اینگونه بیان کرد:

  1. بنا به سایز افراد باید مناسب باشد
  2. افرادی که با ماشین آلات سنگین در حال کار هستند باید لباس کار مناسبی بپوشند که پاره یا باز نباشد و زنجیر، ساعت، کلیدی به آن  در حین کار آویزان نباشد که باعث حادثه شود.
  3. در محل‌هایی که احتمال حریق و یا انفجار وجود دارد بکار رفتن یقه نورگیری و زه و دسته عینک باید از نوع سلونوئید ساخته شده باشد و فرد نباید مواد قابل اشتعال همراه خود داشته باشد.
  4. بنا به نوع کار در صورت امکان افراد از لباس کار آستین کوتاه استفاده کنند که راحت‌تر باشند. 
  5. افرادی که در محیط های آلوده و پر از گردو غبار یا مواد شیمیایی قابل انفجار یا مسموم کننده سروکار دارند نباید به هیچ عنوان از البسه‌های جین دار و یقه دار استفاده کنند چون گرد و غبار و مواد مضر شیمیایی روی آن‌ها باقی می‌مانند.
  6. لباس کار افرادی که با مواد خورنده یا مضر کارمی‌کنند باید جنس این نوع از لباس‌ها طوری باشد که گاز و آب در آن‌ها غیر قابل نفوذ باشد. 
  7. خصوصیات لباس حریق شامل: کلاه، دستکش و کفش به صورت یک تکه و سرهم باشد.
  8. افرادی که  در محیط کار با مواد رادیواکتیو کار می‌کنند باید  از لباس‌هایی به صورت یکپارچه و بدون نفوذ ناپذیر استفاده کنند همراه با داشتن کلاه و دستکش مخصوص که دارای جنس خاص و بدون منفذ است. 
  9. لباس کار بارانی که به صورت پالتویی و دارای کلاه و از جنس ضد آب با استری نخی و پشمی‌با رنگ مصوب تهیه می‌شود.

جنس لباس کار

نکته قابل توجه این است افرادی که با مواد نفتی و شیمیایی خطرناک کار می‌کنند باید لباس خود را تعویض و یا بشویید و به هیچ عنوان حق ندارند با چنین لباس‌هایی که آغشته به مواد شیمیایی خطرناک یا مواد نفتی است به آتش و یا مواد حریق نزدیک شوند.
لباس‌هایی که آغشته به موادی مانند گریش، انواع روغن است باید حتما تعویض و شسته شوند چون باعث ناراحتی‌های پوستی می‌شود.

  • باید این علائم به صورتی  باشد که در حین کار باعث مزاحمت افراد نشود
  • رنگ زمینه آن باعث مشخص شدن واحدهای مختلف باشد.
  • جنس لوگو از چاپ سیلک اسکرین و رنگ‌های ثابت روی پارچه باشد. 
  • محل قرار گرفتن لوگو یا علائم روی لباس بهتر است روی جیب، سمت چپ بالاتنه لباس باشد.

جنس لباس محل کار

  1. جنس  لباس کار و شرایط استفاده از آن در مقابل چروکیدگی، تولید الکتریسیته ساکن از مواد حدود %70 پنبه و %30 پلی استر و با وزن 320 میلی‌گرم تا 420  میلی گرم با توجه به شرایط کار و محیط استفاده کننده از آن متفاوت است که بهترین جنس داشتن %90 درصد پنبه است.
  2. برای مقاومت لباس کار بهتر است از پارچه با بافت کج راه  با تراکم بالا و نخ چهل دولا  از نوع رینگ بکاربرد.
  3. برای جلوگیری از رنگ دادن پارچه و پس از شستشو و جلوگیری از کوتاه شدن (آب رفتن آن) بهتر است از رنگ‌های راکتیو در رنگرزی آن استفاده شود. 
  4.  برای بادوام بودن لباس کار بهتر است از دوخت‌های محکم و چرخکاری دوبله استفاده کنیم.
  5. یک لباس کار باید دارای دوخت و اندازه مناسب باشد.

خصوصیات پیش بندهای حفاظتی لباس کار

خصوصیات پیش بندهای حفاظتی

پیش بند از مواد است که باعث حفاظت بدن بوده و جنس آن از نایلون (برای حفاظت مایعات)، چرمی ‌(حفاظت از پلیسه جوشکاری)، سربی (حفاظت از پرتوهای رادیو اکتیو)، پلی وینیل کلراید (حفاظت مواد شیمیایی) و… انتخاب می‌شود. 

مواردی که در هنگام استفاده از پیش بند باید رعایت کنید، عبارتند از:

  • استفاده از پیش بند برای افرادی که با قطعات دوار و متحرک و ماشین آلات سنگین کار می‌کنند بسیار خطرناک و ممنوع است.
  • استفاده از پیش بند برای افرادی که در مقابل شعله یا آتش های دون حفاظ کار می‌کنند باید امکان پوشیدن سینه را داشته و جنس آن در مقاله حریق محافظت شده باشد.
  • بکاربردن پیش بند برای افرادی که با مایعات خورنده مانند: انواع اسیدها و مواد قلیایی سوزاننده کار می‌کنند باید از جنس لاستیک طبیعی یا مصنوعی تهیه شود که در مقابل این مواد مقاومت داشته باشد و تمام سینه آن‌ها را بپوشاند. 

این لباس‌ها برای جلوگیری از ضربه و برخورد به صورت بلوز، شلوار، ژاکت و … با توجه به شرایط آب و هوایی و نوع کار که در دید دیگر افراد باشد و باعث آسیب و حادثه به آن‌ها نشود تهیه و استفاده می‌شود از مهمترین خصوصیت این لباس‌ها تمیزی و پاکیزگی آن‌ها است. 

مدل و رنگ لباس به نوع سمت و شرایط کاری در واحدها و سازمان‌های مختلف و ایمنی کار آن محیط بستگی دارد.
برای مدیران، رئیس و معاون مجتمع بهتر است از 3 تکه شامل: کاپشن (ترجیحا سرمه‌ای) شلوار به رنگ طوسی، پیراهن به رنگ طوسی استفاده کرد.
لباس کار روسا و سرپرستان و مهندسین خدمات فنی بهتر به صورت لباس دو تکه (کاپشن و شلوار) با رنگ زمینه آبی و یقه و سرآستین و زیپ کاپشن سفید لباس دو تکه (کاپشن و شلوار) با رنگ زمینه آبی و یقه و سرآستین و زیپ کاپشن سفید باشد. سایر کارکنان تعمیرات بهتر است لباس یکسره (بیلر سوت) با رنگ سبز تیره استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *